روش صحیح مسواک زدن دندان و زبان چگونه است؟

برای اینکه دندان های تمیزی داشته باشید و از بهداشت و سلامت لازم دهان و دندان برخوردار باشید, لازم است همه روزه دهان و دندان ها را مسواک بزنید. در سایت دندانپزشکی ولنجک مقالات مختلفی درباره مسواک زدن دندان ها منتشر شده است. برای مثال می توانید مقالات مسواک نرم بهتر است یا سخت؟ و زمان تعویض مسواک کی است؟ را مطالعه کنید. در ادامه درباره روش صحیح مسواک زدن دهان و دندان توضیحات بیشتری ارائه می شود.

شما باید روزانه حداقل ۲ بار و هر بار به مدت ۲ الی ۳ دقیقه دهان و دندان را مسواک بزنید. اما اغلب اوقات افراد به بهانه های مختلف مانند دیر شدن رفتن به دانشگاه و مدرسه یا محل کار، یا اینکه خواب شان می‌آید و یا تنبلی می‌کنند, دندان ها را با عجله مسواک می زنند. فراموش نکنید که درست مسواک زدن دندانها می تواند نقش مهمی در سلامت بدن ایفا کند.

زمان تان را طوری تنظیم کنید تا وقت کافی برای مسواک زدن دندان هایتان داشته باشید. میتوان گفت امروزه دیگر تمامی افراد دارای تلفن های همراه می باشند، با کمک تلفن همراه تان می‌توانید زمان تان را بطوری تنظیم کنید که با خیالی راحت دندانها مسواک بزنید. اگر بازهم حوصله ندارید، می توانید از هدفون گوشی تلفن همراه خود استفاده کنید و به مدت تقریبا ۲ – ۳ دقیقه یک سخنرانی کوتاه مفید گوش دهید.

روش صحیح مسواک زدن دندان و زبان چگونه است؟

در ادامه آموزش های لازم درباره روش صحیح مسواک زدن داده می شود, با دندانپزشکی ولنجک همراه باشید:

نواری باریک از خمیردندان را بر روی مسواکی که از قبل مرطوب شده است قرار بدهید.

ابتدا از دندان های آسیاب سمت چپ فک بالا (دندان های ردیف عقب) شروع کرده و بر روی سطح جلویی دندان هایتان تمرکز کنید، از این قسمت مطابق جهت حرکت عقربه های ساعت به جلو پیش می رید. بطور متوسط سری اکثر مسواک ها ۲ – ۳ دندان را پوشش می دهد.

سپس مسواک تان را موازی با دندان ها نگه داشته و برس ها در جهت بافت باشد، برس ها به آرامی زیر خط لثه قرار می گیرند. با اعمال فشاری کم به برس ها، آنها به آرامی خم می شوند.

با ملایمت مسواک تان را با حرکت دایره ای تقریباً بیست مرتبه یا حدودا به مدت ۱۰ ثانیه بچرخانید.

زمانی که ضربه های مسواک بر روی تمامی دندان هایتان تمام شد، برس‌ها را در نزدیکی بافت لثه‌ها با حرکتی پیوسته بغلطانید.

تمامی این حرکات را ادامه بدهید تا تمامی سطوح جلویی دندان های ردیف بالا و پایین به خوبی تمیز بشوند.

بعد از انجام موارد فوق نوبت به سطوح داخلی دندان ها می رسد، تمامی مراحل بالا را برای تمامی دندان های ردیف بالا و پایین تکرار کنید.

زمانی که تمامی سطوح داخلی دندان هایتان به خوبی تمیز شدند، نوک مسواک را بصورت سریع از خط لثه در سطح داخلی دندان های پایین به سمت بالا کشیده و حرکت دهید؛ این کار را ۲ – ۳ بار انجام بدهید. این کار را برای دندان های ردیف بالایی نیز تکرار کنید. بطوری که نوک برس های مسواک را از خط لثه در سطح داخلی دندان های بالایی به سمت پایین یا بیرون دندان بکشید. این کار را ۲ – ۳ بار تکرار کنید.

سپس سطح دندان ها که با آنها مواد غذایی جویده می شوند, یعنی سطحی که دندان‌ها روی هم جفت می‌شوند را در برای دندان های ردیف بالا و پایین مسواک بزنید. مسواک زدن دندان ها به پایان رسید.

در آخر می توانید زبان تان را مسواک بزنید, گفته می شود به آرامی روی سطح زبان تان و سطوح داخلی لپ ها را مسواک نیز بزنید تا تمیز بشوند. توجه داشته باشید که این کار را خیلی آرام انجام بدهید و فشاری وارد نکنید. این کار می تواند باعث از بین بردن باکتری ها از روی سطح زبان و رفع بوی بد دهان بشود.

پس از به پایان رسیدن مراحل مسواک زدن، لازم است دهان تان را با آب بشویید. آب را درون دهان تان چرخ دهید و سپس آب را بیرون بریزید.

با شدت مسواک زدن دندان ها کار درستی نیست

دندان ها را خیلی محکم مسوام نزنید, توجه داشته باشید که در مسواک زدن صحیح دندان ها، هرچه محکم تر مسواک زدن شان نشانه درست مسواک زدن نمی باشد.

برخی از افراد در زمان مسواک زدن دندان ها سعی می‌کنند که خیلی محکم باکتری ها و کثیفی های روی دندان هایشان را تمیز کنند, این افراد از مسواک زدن برداشت نادرستی دارند و فکر می کنند که اگر دندان ها را با شدت مسواک نزنند، دندان هایشان به خوبی تمیز نمی شوند، در حالی که این روش و این طرز فکر برای مسواک زدن دندان ها نیست. توجه داشته باشید که پلاک های دندانی نرم و سست هستند و شما با مرتب مسواک زدن دندان ها, این پلاک ها را همه روزه از روی دندان هایتان پاک می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید