دلایل احتمالی دندان درد

درد دندان یکی از دلایل مهمی است که بسیاری از افراد بخاطر آن به دندانپزشکی مراجعه دارند. در واقع، دندان درد منعکس کننده التهاب پالپ دندان است و باعث دردی می شود که اغلب بسیار شدید و حتی غیرقابل تحمل است.

بخش داخلی دندان، یعمی پالپ عمدتاً از عروق خونی و اعصاب تشکیل شده است، پالپ دندان توسط عاج، یک ماده معدنی احاطه شده است.

شدت درد می تواند متغیر باشد و از خفیف تا خیلی شدید متغیر باشد. این درد اغلب موضعی است و می تواند به ناحیه گیجگاهی فکی (گوش، فک، گردن) نیز گسترش یابد.

دلایل احتمالی دندان درد چیست؟

پوسیدگی دندان از شایع ترین علت دندان درد است. یک حفره با ایجاد یک واکنش التهابی در پالپ شروع می شود. حملات التهابی حاد با پیشرفت پوسیدگی ظاهر می شوند.

همچنین علت دندان درد می تواند ثانویه باشد:

• ضربه به پالپ دندان: ضایعه، ترک یا شکستگی
  • سایش دندان: به عنوان مثال ناشی از دندان قروچه
  • درد دندان پس از درمان پر کردن ناموفق دندان
  • لق شدن دندان که باعث ضعیف شدن دندان می شود

مشاوره سالانه پیگیری (یا حتی هر ۶ ماه یگبار در حالت ایده آل) با هدف بررسی وضعیت دهان و دندان و بررسی پوسیدگی دندان انجام می شود. بی نظمی در این پیگیری و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث عارضه پوسیدگی دندان و در ادامه درد دندان می شود.

لازم است به محض ظاهر شدن درد در اسرع وقت با دندانپزشک مشورت کنید . در واقع، مشکل و درد دندانی درمان نشده می تواند به یک آبسه یا حتی عفونت استخوان تبدیل شود، مواردی که درمان آنها ممکن است سخت تر و پرهزینه تر باشد.