پوسیدگی شدید دندان و روش درمانی دندانپزشکان

دندان ها دچار پوسیدگی می شوند، اما میزان این پوسیدگی ها باهمدیگر متفاوت هستند.

گاهی پوسیدگی سطحی است و درمان به ساده ترین شکل ممکن انجام می شود. در مواردی پوسیدگی بیشتر بوده و عصب دندان رسیده است، بنابراین دندانپزشک ابتدا درمان ریشه را برای دندان انجام می دهد سپس با یکی از روش های درمانی ممکن مانند کامپوزیت یا آمالگام دندان را ترمیم می کند. اما در برخی موارد پوسیدگی دندان از دو مورد قبلی شدیدتر می باشد، یعنی هم عصب دندان درگیر شده است و هم بخش عمده ای از دندان دچار پوسیدگی شده است و یا به دلیل پوسیدگی و عدم درمان از بین رفته است. در چنین شرایطی یعنی پوسیدگی شدید و وسیع دندان دندانپزشکان چه کاری برای درمان دندان انجام می دهد؟

روکش دندان

در صورتی که دندانی دچار پوسیدگی شده باشد و این پوسیدگی بخش بسیاری از دندان را مثلا بیش از نیمی از پهنای دندان را درپیر کرده باشد، دندانپزشک نمی تواند به روش های معمول دندان را ترمیم کند. در چنین وضعیتی دندانپزشک باید از نوعی ترمیم استفاده کند که ساختار ضعیف شده دندان را تقویت کند تا دندان بتواند در برابر فشارها مانند جویدن خوراکی ها بعد از ترمیم یکپارچگی خود را حفظ کند. برای همین در بسیاری از مواقع دندانپزشکان در مواجهه با چنین وضعیتی از دندان روکش دندان را پیشنهاد می دهند.

اما روکش دندان چیست؟ روکش دندان یک کاهک توخالی شبیه به دندان است که بر روی دندان قرار می گیرد و تمامی تاج دندان را می پوشاند. در تصویر بالا می توانید نمونه ای از روکش دندانی را مشاهده کنید. دندانپزشکان در زمانی که دندانی با پوسیدگی شدید بخش بسیاری از ساختار خود را از دست داده است اگر از ترمیم های معمول بجای روکش استفاده کنند، ممکن است دندان نتواند فشار وارد شده را تحمل کند و دچار شکستگی و آسیب جدی شود. برای همین در چنین وضعیتی از بهترین روش های ترمیمی و درمانی برای دندان روکش دندان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید