مواردی که قبل از لمینت دندان بهتر است بدانید

لمینت های سرامیکی که به آنها ونیر دندان نیز می گویند پوسته‌های نازکی از جنس سرامیک می باشند که به سطح جلویی دند‌ان های ردیف جلو متصل می شوند. این دندان ها امروزه بسیار پرطرفدار می باشند, با این حال دارای عوارضی نیز هستند که ما در این مطلب درباره عوارض لمینت یا ونیرهای دندانی توضیحاتی را ارائه می دهیم.

ونیر یا لمینت های دندانی نباید بر روی لثه های متورم و در حال خونریزی قرار داده بشوند، عدم رعایت این مسئله بهداشت دهان فرد را به خطر انداخته و در نهایت می تواند باعث تحلیل رفتن لثه ها بشود و یا وضعیت التهاب لثه ها را وخیم تر کند. رعایت بهداشت دهان و دندان و حفظ سلامت لثه ها قبل از آغاز پروسه لمینت دندان ضروری می باشد. با رعایت صحیح این مسائل می‌توان از بروز عوارض پیشگیری کرد.

از عوارض شایع لمینت و ونیرهای دندانی می‌توان به افزایش حساسیت در دندانها اشاره کرد. برای قرارگیری و نصب لمینت ها بر روی دندانها، لازم است دندانپزشک کمی از سطح مینای دندان طبیعی فرد را بردارد. مینای دندان افراد یکی از سخت ترین ماده های بدن آدم محسوب می شود. وقتی که قسمتی از مینای دندان برداشته می شود، سطح داخلی دندان به میزان بیشتری در معرض مواد خارجی قرار گرفته و این مسئله می تواند باعث افزایش حساسیت دندانی در برابر گرما و سرما بشود. البته لازم است بدانید که معمولا این حساسیت دندانی بعد از گذشت چند روز برطرف می شود. اما چنانچه ۳ تا ۶ ماه بعد از اتمام روند درمانی ادامه داشته باشد حتماً لازم است به دندانپزشکی مراجعه کرده و به دندانپزشک اطلاع دهید. چرا که ممکن است این موضوع به دلیل قرارگیری اشتباه ونیرها بر روی دندان و یا صدمه دیدن عصب های درمانی طی درمان نیز باشد. گفته می شود حتی اگر دندانپزشک با احتیاط و دقت این اقدام را انجام بدهد، باز هم ریسک صدمه و آسیب دیدن دندان در طی انجام این پروسه بالا می باشد. توجه داشته باشید که چنانچه مینای دندان بیش از حد برداشته بشود، این اتفاق غیر قابل جبران است, لذا در انتخاب مرکز دندانپزشکی که به آن مراجعه می کند و همچنین دندانپزشک دقت لازم را داشته باشید.

مطالعه مقاله لمینت کامپوزیتی یا لمینت سرامیکی پیشنهاد می شود.

شکستن و لب پریدگی های لمینت ونیرهای دندانی از دیگر عوارض مربوط به لمینت ونیرها می باشد. لازم است افرادی که دندان هایشان را لمینت می کنند توجه داشته باشند که اگرچه ونیرهای دندانی بسیار شبیه به دندان های طبیعی می باشند و از شفافیت و رنگ دندان طبیعی و شبیه به دندان های طبیعی برخوردار هستند، اما دندان قروچه کردن یا شکستن اجسام سخت مانند پسته, بادام و یخ با دندان، فشار به این دندان ها وارد می‌کند و می تواند باعث پوسیدگی, شکستگی, ترک خوردن و لب پر شدن لمینت ونیرهای دندانی بشود. توجه داشته باشید که برخی عادات غلط مانند جویدن ناخن ها، جویدن سر خودکار و شکستن یخ با دندان ممکن است باعث شکستگی در ونیرهای دندان بشود. توجه داشته باشید که دندان‌های دارای ونیر نیز ممکن است دچار مشکل پوسیدگی بشوند و در نتیجه به روکش کامل دندان نیاز داشته باشند.

همچنین عدم تثبیت ونیرهای دندانها به صورت صحیح بر روی دندانها باعث می‌شود که دندان ها به صورت متعادل و صحیح روی هم جفت نشوند. لازم است یک دندانپزشک خوب در چندین مرحله بررسی های لازم را داشته باشد و مطمئن شود که ونیر دندان به صورت صحیح بر روی دندان قرار گرفته باشد و مطمن شود که ونیرهای دندانی تأثیر نامساعدی بر جفت شدن دندان ها نگذاشته باشند. مواد نامطلوب دندانپزشکی و عدم مهارت دندانپزشک بر این مسئله می تواند تأثیرگذار باشد. زمانی که دندان ها به صورت صحیح و متعادل بر روی هم جفت نشوند، خوردن غذاها یا فشار ناشی از استرس بر روی مفصل های فک ریسک شکستن دندان‌ و ونیر لمینت‌ دندان را افزایش می دهد. با انتخاب مرکز دندانپزشکی و دندانپزشک با تجربه و ماهر می توان ریسک اینگونه مسئله را طرز قابل توجهی کاهش داده و به حداقل رساند.

مطالعه مقاله لمینت کردن دندان ها چقدر طول می کشد؟ پیشنهاد می شود.

لازم است بدانید که با اینکه لمینت دندان نسبت به تغییر رنگ مقاوم می باشد، اما لمینت طول عمر محدودی دارد و با گذشت زمان تغییر رنگ می دهد و درخشندگی اش را از دست می دهند. اگر که لمینت ونیر با تغییر رنگ مواجه بوشد لازم است باید با لمینت ونیر جدید تعویض بشود. دندانپزشک در زمان تعویض لمینت ها مجبور است دوباره سطح بیشتری از مینای دندان را بردارد. چنانچه در این زمان مینای باقیمانده دندان از میزان سلامت کافی برای پشتیبانی از ونیرهای جدید برخوردار نباشد، دندانپزشک دیگر نمی تواند از لمینت ونیرهای دندانی جدید استفاده کند و باید از سایر گزینه ها مانند باندینگ دندان یا تاج های دندانی از جنس پورسلین استفاده کند.

توصیه می شود قبل از آغاز این روش ترمیم زیبایی دندانپزشکی، ابتدا از شرایط سلامتی دندان ها و استحکام دندان ها و همچنین لثه هایتان اطمینان داشته باشید تا ریسک ها و عوارض ناشی از این روش را به حداقل برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید