عمر ایمپلنت دندان چند سال است؟ ایمپلنت چقدر دوام دارد؟

ممکن است برای بسیاری از متقاضیان کاشت دندان این سوال پیش بیاید که عمر ایمپلنت دندان چند سال است؟ در این مورد نمی توان به صورت قطعی صحبت کرد زیرا عمر و دوام ایمپلنت به عوامل مختلفی بستگی دارد, نظر دقیق تر در این مورد را باید از متخصص ایمپلنت تان بشنوید. اما گفته می شود با مراقبت‌های بعد از جراحی و کاشت دندان، ایمپلنت های دندانی می توانند تا آخر عمر فرد نیز دوام آورند. اگر از ایمپلنت های دندانی به خوبی مراقبت بشود و همچنین استخوان از استحکام و سلامتی بالایی برخوردار باشد، انتظار می رود ایمپلنت دندان تا پایان عمر برای بیمار حفظ بشود.

مراقبت از ایمپلنت های دندانی

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم مراقبت از ایمپلنت های دندانی و رعایت بهداشت دهان و دندان ها می تواند در دوام و طول عمر ایمپلنت دندان موثر باشد. ایمپلنت‌ های دندانی به همان میزان مراقبتی نیاز دارند که برای دندان اصلی ضروری بوده و از آنها بخوبی مراقبت می شود. مسواک زدن دندان، استفاده از نخ های دندان و دها‌‌ن شویه های آنتی باکتریال و همچنین مراجعه به دندانپزشکی و ویزیت‌های منظم توسط دندانپزشک همگی لازم است برای ایمپلنت ها نیز انجام بشوند.

هر چه بهتر از ایمپلنت دندان تان مراقبت کنید، مدت زمان طولانی تری از ایمپلنت ها برخوردار خواهید بود. اگر از ایمپلنت‌های دندانی مراقبت نشود، این دندان ها نیز مانند دندان های طبیعی دچار جرم گرفتگی می شوند و اگر این جرم های دندانی برطرف نشوند ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند عفونت و درد، لثه، خونریزی، احساس ناخوشایند و . . . بشوند. اگر از ایمپلنت ها به خوبی مراقبت نشود تمامی مشکلاتی که برای دندان های طبیعی تان ممکن است پیش بیاید در ایمپلنت دندان تان نیز قابل وقع خواهد بود.

لازم وضروری است توجه داشته باشید که استعمال دخانیات و سیگار کشیدن باعث عدم موفقیت در جراحی کاشت ایمپلنت شده و عوارضی را نیز بهمراه خواهد داشت. لازم است گفته شود که برخی متخصص های ایمپلنت برای افراد سیگاری جراحی های ایمپلنت را‌ انجام نمی دهند.

۲ فاکتور مهم در میزان موفقیت ایمپلنت ها

علاوه بر مراقبت های ضروری درطول جراحی ایمپلنت و بعد از جراحی کاشت دندان، دو فاکتور اساسی دیگر نیز در میزان موفقیت ایمپلنت‌ دندان موصر می باشند، و آن ۲ فاکتور عبارتنداز مهارت و تجربه متخصص ایمپلنت و برند ایمپلنت مورد استفاده در پروسه جراحی و کاشت ایمپلنت. همانطور که تمامی برندهای ایمپلنت مانند یکدیگر نمی باشند، دندانپزشکان و متخصصان ایمپلنت نیز از مهارت مختلفی برخوردار هستند و لازم است در انتخاب متخصص ایمپلنت دقت کافی داشته باشید. گفته می شودمهارت و دانش دندانپزشک حتی از برند ایمپلنتی که استفاده می شود نیز مهمتر است. مثالا اگر یک متخصص ایمپلنت از بهترین برند ایمپلنت دندان‌ استفاده کند، اما از تجربه لازم و مهارت کافی برای این جراحی برخوردار نباشد، احتمال شکست در جراحی ایمپلنت نیز بسیار بالا خواهد بود. توجه داشته باشید که چنین مسئله هایی جبران پذیر نمی باشند.

در انتخاب نوع برند ایمپلنت نیز بهتر است که از دانش و تجربه متخصص ایمپلنت تان استفاده کنید، یک متخصص کاشت ایمپلنت خوب می تواند با توجه به شرایط دهان و دندان های بیمارش مناسب ترین و بهترین گزینه را برای وی معرفی کند.

میزان موفقیت در جراحی های ایمپلنت دندانی

اکثر جراحی و کاشت ایمپلنت‌ های دندانی موفقیت آمیز هستند. هر  چند گاها ممکن است استخوان به قدر کافی با ایمپلنت‌ فلزی جوش نخورد و ایمپلنت با شکست رو به رو شود. در چنین حالتی ایمپلنت‌ بیرون آورده می‌شود، استخوان تمیز می شود و سپس می توان بعد از گذشت ۲ تا ۳ ماه دوباره این مرحله و کاشت ایمپلنت دندان را انجام داد. نظر قطعی در این مورد را متخصص ایمپلنت دندان خواهد داد. با توجه داشت که نرخ موفقیت در کاشت ایمپلنت‌ به محلی که ایمپلنت دندان در فک قرار می گیرد بستگی دارد، اما اینگونه گفته می شود که در کل ایمپلنت‌ های دندانی از نرخ موفقیت بالای ۹۸% برخوردار می باشند.

همچنین باید توجه داشت که جراحی و کاشت ایمپلنت دندان می تواند مانند بسیاری از جراحی های پزشکی با ریسک هایی برای سلامتی بیمار همراه باشد. البته گفته می شود که عوارض ناشی از این جراحی های ایمپلنت که به ندرت مشاهده می‌شوند, بسیار جزئی می باشند و به راحتی توسط متخصص ایمپلنت خوب درمان خواهند شد.

ایجاد عفونت در محل کاشت ایمپلنت, جراحت در قسمت های اطراف ایمپلنت, مثلا در سایر دندان ها, خونریزی رگ هاو صدمه وارد شدن به عصب ها که باعث درد یا بی حسی یا احساس سوزش یا خارش در دندان های طبیعی فرد، لثه ها و لب ها یا چانه فرد می‌شود و همچنین مشکلات سینوسی. این موارد از جمله ریسک های جراحی و کاشت ایمپلنت دندان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید