علت آبسه دندان چیست؟ آبسه پری اپیکال + آبسه پریودنتال

آبسه دندان یک کیسه چرک است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. آبسه به دلایل گوناگون ممکن است در نواحی مختلف دندان ایجاد شود. آبسه پری اپیکال در نوک ریشه اتفاق می افتد ، در حالی که آبسه پریودنتال در لثه در کنار ریشه دندان ایجاد می شود. البته قبلا در مطلبی با عنوان آبسه دندان چیست؟ + نحوه تخلیه آبسه دندان که در سایت دندانپزشکی ولنجک منتشر شده بود، توضیحاتی درباره آبسه دندانی داده بودیم که می

آبسه دندان پری آپیکال معمولاً در نتیجه حفره دندانی درمان نشده ، آسیب دیدگی ایجاد می شود.

دندانپزشکان با تخلیه آن و خلاص شدن از عفونت ، آبسه دندان را درمان می کنند. ممکن است آنها با یک درمان ریشه قادر به نجات دندان شما باشند ، اما در بعضی موارد ممکن است دندان نیاز به کشیدن داشته باشد. ترک آبسه دندان بدون درمان می تواند منجر به عوارض جدی، حتی تهدید کننده برای زندگی شود.

علائم آبسه دندان

علائم و نشانه های آبسه دندان شامل موارد زیر است:

دندان درد شدید و مداوم که می تواند به استخوان فک ، گردن یا گوش برسد.

حساسیت به دمای گرم و سرد

حساسیت به فشار وارد کردن یا گاز گرفتن

تب

تورم در صورت یا گونه شما

غده های لنفاوی متورم در زیر فک یا گردنتان

تنفس یا بلع مشکل

علل آبسه دندان

آبسه دندان پری آپیکال هنگام حمله باکتری ها به پالپ دندان (درونی ترین قسمت دندان که شامل رگ های خونی ، اعصاب و بافت همبند است) رخ می دهد.

باکتری ها از طریق حفره دندان یا تراشه یا شکاف در دندان وارد می شوند و تمام راه را تا ریشه می روند. عفونت باکتریایی می تواند باعث تورم و التهاب در نوک ریشه شود.

عوامل خطر آبسه دندان

این عوامل ممکن است خطر ابتلا به آبسه دندان را افزایش دهد:

بهداشت ضعیف دندان : عدم مراقبت صحیح از دندانها و لثه ها (از جمله عدم مسواک زدن دو بار در روز) می تواند خطر پوسیدگی دندان ، بیماری لثه ، آبسه دندان و سایر عوارض دندان و دهان را افزایش دهد.

رژیم غذایی پر قند : غالباً خوردن و نوشیدن غذاهای سرشار از قند مانند شیرینی و نوشابه می تواند باعث ایجاد حفره های دندان شود و به آبسه دندان تبدیل شود.

دهان خشک : داشتن دهان خشک می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. خشکی دهان اغلب به دلیل عارضه برخی از داروهای خاص یا مشکلات پیری است.

عوارض آبسه دندان

آبسه دندان بدون درمان از بین نمی رود. اگر آبسه پاره شود ، ممکن است درد به میزان قابل توجهی کاهش یابد – اما شما هنوز هم نیاز به معالجه دندان دارید. اگر آبسه تخلیه نشود ، عفونت ممکن است به فک و سایر نواحی سر و گردن شما گسترش یابد. حتی ممکن است شما به سپسیس مبتلا شوید – یک عفونت خطرناک برای زندگی که در بدن شما گسترش می یابد.

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید و آبسه دندان را بدون درمان رها می کنید ، خطر ابتلا به عفونت بیشتر می شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

در صورت بروز علائم آبسه دندان ، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اگر تب و تورم در صورت دارید و نمی توانید به سرعت به دندانپزشک خود برسید ، به اورژانس بروید. همچنین اگر در تنفس یا بلع مشکل دارید به اورژانس بروید. این علائم ممکن است نشان دهنده این باشد که عفونت عمیقاً در فک و بافت اطراف دندان شما یا حتی در مناطق دیگر بدن شما گسترش یافته است.

جلوگیری از آبسه دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان برای جلوگیری از آبسه دندان ضروری است. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ، از دندان های خود مراقبت خوبی داشته باشید:

از آب آشامیدنی فلورایده استفاده کنید.
حداقل دو بار در روز دندانهای خود را با یک خمیر دندان فلوراید مسواک بزنید.
برای تمیز کردن روزانه بین دندان های خود از نخ دندان یا یک پاک کننده بین دندانی استفاده کنید.
مسواک خود را هر سه یا چهار ماه جایگزین کنید ، یا هر زمان که موهای مسواک خراب شوند.
غذای سالم بخورید ، مواد قندی و میان وعده های غذایی را محدود کنید.
برای معاینات منظم و پاکسازی های حرفه ای به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
برای اضافه کردن یک لایه اضافی از محافظت در برابر پوسیدگی دندان ، از یک ضد عفونی کننده یا یک دهانشویه دهان فلوراید استفاده کنید.

منبع مطلب: mayoclinic.org/diseases-conditions/tooth-abscess/symptoms-causes/syc-20350901