دندان درد

دندان درد به دلیل التهاب در بخش مرکزی دندان یعنی مغز دندان یا پالپ دندان رخ می دهد، این بخش مرکزی دندان حاوی گیرنده های عصبی می باشند که به درد بسیار حساس هستند، التهاب در مغز دندان ممکن است به دلایل مختلف مانند حفره دندانی, عفونت دندان و یا وارد شدن ضربه به دندان ایجاد شود، مشکلات دندان درد و فک درد از شایعترین شکایات مردمی هستند که در مراجعه به دندانپزشکی از آن اعلام ناراحتی می کند، باید از دندان ها به خوبی مراقبت کرد تا دچار مشکلات نشوند، چنانچه دیدی دندانتان دچار التهاب و درد شده است بهتر است سریعا به دندانپزشکی مراجعه کنید با افزایش میزان التهاب در دندان درد دندان شدید تر شده و ممکن است این درد به گونه گوش یا فک رسیده و باعث بروز مشکلاتی مانند آبسه دندان شود.

دندان درد در دوران بارداری

مراقبت از دندان های مادر در دوران بارداری بسیار با اهمیت می باشد، مادران با داشتن بهداشت مناسب دهان و دندان در منزل و به کمک یک متخصص دندانپزشکی خوب می‌تواند از بروز مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری جلوگیری کنند، درد دندان در دوران بارداری یکی از مشکلات جسمانی میباشد که در نتیجه تغییرات هورمونی می تواند برای مادران رخ بدهد، افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون می تواند بر پاسخ بدن مادر در برابر پلاک های دندانی تاثیر گذار باشد لایه‌ای از میکروب در دندان مادر ایجاد کند، بیماری لثه ها و افزایش خطر پوسیدگی دندان از مواردی می باشد که امکان به وجود آمدن آن در دوران بارداری برای بانوان وجود دارد. بهتر است با مشاهده مشکلاتی مانند التهاب لثه در این دوران به یک متخصص دندانپزشکی خوب مراجعه شود، نادیده گرفتن مشکلاتی مانند التهاب لثه در دوران بارداری مادر می‌تواند به عفونت جدی لثه ای منجر شده به سلامت مادر و نوزاد را به خطر بیاندازد. لطفاً از دندان هایتان به خوبی مراقبت کنید، اگر مادران به مراقبت از دندان هایشان در دوران بارداری توجه نکنند اسیب ها و مشکلات دندانی و دهانی می تواند جبران‌ناپذیر باشد، چرا که عدم توجه به دهان و دندان در دوران بارداری می تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند از بین رفتن دندان عقب رفتن لثه و تا از بین رفتن استخوان فک شود عدم توجه و نادیده گرفتن درد دندان بارداری می تواند مشکلاتی را در زمان تولد نوزاد به وجود آورد.

برای بسیاری از افراد دندان درد از شدیدترین دردهایی می‌تواند باشد که تا به حال تجربه کرده اند، دندان درد می تواند ناشی از یک پوسیدگی دندانی یا بیماری پیشرفته لثه باشد، نخستین نشانه پوسیدگی دندان احساس درد در هنگام خوردن خوراکی های شیرین یا خوردنی های سرد یا خیلی داغ می باشد، اگر این پوسیدگی و آسیب ناشی از آن پاک دندان یعنی همان مغز دندان و قسمت مرکزی دندان که عامل بافت ها و اعصاب عصبی میباشد که در اول این مقاله نیز به آن اشاره کردیم برسد درد دندانی شروع خواهد شد، برای درمان دندان درد شدید و تا دندان درد های معمولی بهتر است سریعاً به دندانپزشک مراجعه شود.

دندان درد در کودکان

دردهای دندان یکی از ناراحتی های شایع در میان اطفال به حساب می آید، بنابراین در زمان چنین مشکلی والدین بچه باید خونسرد ایشان را حفظ کنند و بهتر است فرزندشان را نزد یک متخصص دندانپزشکی اطفال خوب ببرند، البته می‌توان به دندانپزشک عمومی نیز مراجعه کرد، چنانچه دندانپزشکی عمومی این تشخیص را داشته باشد که مشکل دندان کودک جدی است و درمان آن خارج از حوزه تخصصی یک دندان پزشکی عمومی می باشد، کودک را به متخصص دندانپزشکی اطفال ارجاع میدهد، ممکن است دندان درد بچه در زمان شب و یا در مکانی که امکان دسترسی سریع به دندانپزشکی وجود ندارد شروع شود، در چنین مواردی والدین کودک اول مطمئن شوند که دندان درد فرزندشان به صورت موقت نیست، چرا که در بسیاری از موارد درد دندان در بچه ها به صورت موقتی بود و بعد از مدت کوتاهی رفع می‌شود، چنانچه درد دندان کودک تا صبح خوب نشد بدون معطلی او را به دندانپزشکی ببرید، خوشبختانه در بسیاری از موارد چنین دندان درد هایی از کودکان به خاطر یک پوسیدگی جزئی بوده و با یک پر کردن ساده دندان سریع رفع می شود، البته اگر درد دندان فرزندتان شبانه جدی باشد بهتر است به یک دندان پزشکی شبانه روزی مراجعه کنید.

آبسه دندان

اگر به عفونت و درد دندان توجه نشود در مراحل پیشرفته تر پوسیدگی دندانی عمیق تر شده و این پوسیدگی وارد داخلی ترین لایه دندانی مغز دندان می گردد و موجب درد شدیدی می شود، عفونت دندانی می‌تواند باعث مشکلات جدی تری مانند مرگ بافت مغز دندان شده و سبب بروز آبسه در زیر ریشه دندان شود، دندان درد و عفونت دندان را جدی بگیرید و قبل از تبدیل شدن به آبسه دندان مراحل درمانی را طی کنید.

بهترین درمان

درد دندان در افراد با توجه به شرایط سلامت دندان‌ها و لثه‌ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، برای اینکه تشخیص داده شود علت اصلی دندان درد از چیست حتماً نزد دندانپزشک مراجعه شود، انواع روش های درمانی به صورت سنتی و خانگی بسیار گسترده است که در اینترنت نیز یافت می‌شود اما این را در نظر داشته باشید که ممکن است دندان ها دچار پوسیدگی دندانی شده باشند و اگر دندان درد ناشی از چنین مشکلی باشد شما حتماً باید به یک دندانپزشکی مراجعه کنید، بسیاری از افراد استفاده از روش های درمانی خانگی را به دلیل ترس از دندانپزشکی انجام می دهند، لازم است به این افراد گفته باشد که امروزه درمان‌های دندانپزشکی نسبت به غرب بسیار پیشرفت کرده اند و بسیاری از درمان ها بدون درد یا با درد های دندانی مختصر انجام می شود.

متخصصین دندانپزشکی ما در دندانپزشکی ولنجک با یک معاینه دقیق و کامل بر روی دندان ها و دهان فرد ابتدا علت اصلی درد دندان را تشخیص میدهند و سپس بهترین روش درمانی را با تجهیزات روز دندانپزشکی انجام می دهند.