بهداشت ارتودنسی و مراقبت های بعد از ارتودنسی

افراد بسیاری برای صاف و یکدست شدن دندان هایشان مشتاق این هستند که به زودی زمان نتایج ارتودنسی دندان هایشان را ببینند، در صورتی که افرادی که از ارتودنسی استفاده می کنند باید به این مورد توجه داشته باشند که اگر در طول درمان ارتودنسی بهداشت دهان و دندان ها رعایت نشود و به توصیه های متخصص ارتودنسی گوش داده نشود، نتایج مطلوبی حاصل نمی شود. با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است نتیجه درمان ارتودنسی، دندان یکدست و مرتب باشد، اما روی دندان ها لکه های زردرنگی تشکیل می شود که می تواند باعث ناامیدی بیمار بشود. پیگیری دستورالعمل ها و توصیه های دندانپزشکی و رعایت نکات بهداشتی در طول درمان ارتودنسی می تواند در کسب نتایج مطلوب از ارتودنسی اثرگذار باشد.

برای مرتب کردن دندان ها در درمان های ارتودنسی از ابزارهای مختلفی استفاده می شود، مهمترین ابزارها در درمان های ارتودنسی براکت، بریس، سیم های ارتودنسی، بندها و نگهدارنده ها می باشند.

درباره بریس ها لازم است توضیحاتی ارائه شود. بریس های ارتودنسی دارای فضاهای بسیار ریزی هستند که ممکن است مواد غذایی خوراکی ها درون این منافذ گیر کند. این مواد غذایی و خوارکی ها که در بریس‌ها گیر می کنند، کم کم و  به مرور زمان باعث ایجاد پلاک روی دندان هایفرد شده و نهایتا منجر به مشکلات دندانی می شوند. می توانید مطلب تغذیه در زمان ارتودنسی را مطالعه کنید.

به همین علت گفته می شود مسواک زدن دندان ها بعد از صرف وعده های غذایی و حتی بعد از از میل کردن میان وعده‌ها، شستن دهان و حداقل یک روزانه استفاده از نخ دندان از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد.

شاید از نظر برخی ها این اقدامات زیاده روی به نظر بیاید، اما عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ها می تواند منجر به بروز مشکلات بیشتر و جدی تر بشود. برای مثال منجر به لکه های ناخوشایند روی دندان ها شود یا مجبور شوید مدت زمان بیشتری از بریس های ارتودنسی استفاده کنید.

پلاک دندان، روی سیم های ارتودنسی، بندها و براکت ها نیز تجمع می کنند. لازم است ابزارهای ثابت و  متحرک ارتودنسی، خطوط زیر لثه ها و تمامی زوایای دندان به خوبی و با استفاده از مسواک تمیز بشوند. درباره این موارد از دندانپزشک تان راهنمایی بخواهید.

معاینات منظم دندانپزشک و جلساتی که متخصص ارتودنسی تعیین کرده است را فراموش نکنید. این موارد می تواند نقش مهمی را در درمان ارتودنسی این درمان تقریبا طولنی مدت داشته باشد.

معاینات منظم دندانپزشکی جهت شناسایی حفره ها و علائم بیماری لثه و اطلاع بموقع از مشکلات مهم و ضروری می باشد. همچنین در معاینات ابزارهای ارتودنسی تنظیم می شوند تا حرکت دندان ها تحت کنترل باشند و بصورت صحیح انجام شود. همچنین ممکن است بریس های ارتودنسی آسیب دیده باشند، در صورتی که چنین اتفاقی رخ داده باشد، در طول معاینه این مسئله مشخص می شود و بریس های جدید جایگزین بریس های آسیب دیده می شود.

ارتودنسی به روش های مختلفی انجام می شود، برای اطلاع از ارتودنسی معروف به نامرئی به صفحه ارتودنسی نامرئی مراجعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید