برخی از عوارض نامرتبی دندان

نامرتبی دندان ها از مشکلاتی می باشد که متاسفانه برخی ها با آن رو به رو هستند. این نارمتبی دندان ها علل و دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که خوشبختانه امروز با انواع روش های ارتودنسی و روش های غیر ارتودنسی (به تشخیص دندانپزشک) قابل رفع و درمان هستند.

یک دندانی که رشد نامرتب داشته است، اگر دقت داشته باشید معمولا دندان های کناری اش را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث نامرتبی این دندان ها نیز می شود. باید با مراقبت از دندان ها و مشاوره گرفتن از دندانپزشک از دندان ها مراقبتکرد، اما اگر به دلایلی دندان ها دچار نامرتبی شدند، لازم است با ارتودنسی این مشکل درمان شود و اگر درمان نشود می تواند مشکلاتی مانند پوسیدگی و خرابی زودرس دندان ها را در پی داشته باشد.

در صورت انحراف، نامرتبی و ازدحام دندان در دهان، و نیز وجود عادت سایش دندان ها (دندان قروچه)، ممکن است فرد به مشکلات خاصی در ارتباط با نحوه قرارگیری دندان ها بر روی همدیگر مواجه شود. وارد شدن فشار به دندان ها، بافت لثه ها و استخوان نگهدارنده دندان در دهان می تواند باعث وارد شدن آسیب به دندانها بشود.

زمانی که فرد فشار بیش از حد به یک ناحیه وارد می‌کند، چنین شرایطی می‌تواند باعث تحلیل لثه و عقب رفتن لثه و از بین رفتن بافت استخوانی دندان فرد شود. همچنین در چنین شرایطی همواره ممکن است فرد به بیماری لثه ای نیز مبتلا شود.

همچنین بی نظمی و نامرتبی دندان ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گفتاری و مشکل در جویدن خوراکی شود.

توجه داشته باشید که سلامت دندان ها با سلامت کلی بدن در ارتباط می باشد، لذا به رفع مشکل نارمتبی دندان توجه داشته باشید، چرا که با رفع این مشکل بهتر می توان بهداشت دهان و دندان ها را رعایت کرد و این یعنی سلامت بهتر و بیشتر دندان ها و بدن.

اگر این نامرتبی را در دندان ها خود یا اعضای خانوادتان مشاهده می کنید می توانید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و اگر نارمتبی را در دندان ها فرزندتان مشاهده می کنید نیز می توانید به متخصص دندانپزشکی اطفال و متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. مطلب ارتودنسی پیشگیرانه برای کودکان را نیز مطالعه کنید. با اینکه انجام ارتودنسی در تمامی سنین امکان پذیر می باشد، اما انجام ارتودنسی در دوران کودکی آسان تر خواهد بود.

درمان ارتودنسی

گفته می شود که درمان های ارتودنسی تنها راه درمان نامرتبی دندان ها می باشند. البته با روش های می توان ظاهر بهم ریختگی جزئی دندان ها را برطرف کرد (با روش هایی مانند کامپوزیت)، اما برای درمان لازم است ارتودنسی انجام شود. امروزه انواع دستگاه های ارتودنسی برای ردیف و مرتب دندان ها ساخته شده اند (ارتودنسی اثبت، متحرک، شفاف و …) به همین متخصص های ارتودنسی دلیل قادر هستند بسیاری از انحرافات و کجی های دندانی را بر طرف سازند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید