برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چه کنیم؟

پوسیدگی دندان، یعنی تخریب ساختار دندان و می تواند هم روی مینای دندان (پوشش بیرونی دندان ) و هم روی لایه عاج دندان تأثیر بگذارد .

پوسیدگی وقتی اتفاق می افتد که غذاهای حاوی کربوهیدرات (قند و نشاسته) مانند نان ، غلات ، شیر ، میوه ، کیک یا آب نبات روی دندان ها باقی بماند. باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند این غذاها را هضم کرده و آنها را به اسید تبدیل می کنند. باکتریها ، اسید ، مواد غذایی باقی مانده و بزاق برای تشکیل پلاک ترکیب می شوند که به دندان چسبیده است. اسیدهای موجود در پلاک ، سطح مینای دندان را حل می کنند و باعث ایجاد سوراخی در دندان ها به نام حفره می شوند.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان:
حداقل دو بار در روز دندان های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. ترجیحاً بعد از هر وعده غذایی مخصوصاً قبل از خواب ، مسواک بزنید.هر روز از نخ دندان استفاده کنید.

روزانه با دهانشویه حاوی فلوراید دندانهای خود را بشویید . برخی از دهانشویه ها همچنین دارای مواد ضد عفونی کننده ای برای از بین بردن باکتری های ایجاد پلاک هستند.

وعده های غذایی مغذی و متعادل بخورید و میان وعده ها را محدود کنید. از کربوهیدرات هایی مانند آب نبات ، چیپس که می تواند روی سطح دندان باقی بماند ، خودداری کنید. اگر غذاهای چسبنده خورده اید ، دقایقی بعد دندانهای خود را مسواک بزنید.

درمورد استفاده از فلوراید مکمل ، که دندان شما را تقویت می کند ، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

از دندانپزشک خود در مورد درزگیرهای دندانپزشکی (یک پوشش محافظ پلاستیکی) که در سطح جویدگی دندانهای پشتی شما (مولرها) استفاده شده است ، بخواهید تا آنها را از پوسیدگی محافظت کند.

آب حاوی فلوراید بنوشید.

برای تمیزکردن حرفه ای و معاینه دهان به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

محققان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان روشهای جدیدی تولید کرده اند. در یک مطالعه مشخص شد که آدامس هایی که حاوی شیرین کننده زایلیتول هستند به طور موقت رشد باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند را به عقب انداخته اند.
منبع مطلب: https://www.webmd.com/oral-health/guide/tooth-decay-prevention

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید