انواع کیست دهان و دندان

در این بخش از سایت مرکز دندانپزشکی ولنجک درباره انواع کیست دهان و دندان توضیحات مفید توسط دکتر ترانه فرخ نیا متخصص بیماری های دهان و فک و صورت توضیحات لازم ارائه می شود.

کیست های ادنتوژنیک

کیست های پری اپیکال (رادیکولار)

یک کیست واقعی است که در همراهی با ریشه دندان غیر زنده ایجاد می شود و یکی از شایع ترین کیست های ناحیه دهان می باشد.

بیشتر کیست های رادیکولار بدون علامت هستند و در بررسی های رادیوگرافی کشف می شوند. آن ها به صورت رادیولوسنسی های با حدود مشخص درابکس یا سطح ترال ریشه دندان مشاهده می گردند.

کیست رادیکولار به وسیله درمان های اندودنتیک, اپیکواکتومی و یا کشیدن دندان و کورتاژ بافت های پری اپیکال درمان می شود.

کیست دنتی ژروس (فولیکولار)

کیست دنی ژروس بر اساس ناحیه بسیار اختصاصی آن تشخیص داده می شود. این کیست در اطراف تاج دندان های نهفته یا رویش نیافته شکل می گیرد.

بیوژنیک گرانولوما

یک ندول خونریزی دهنده است که اغلب روی لثه رخ می دهد و در صورت عدم حذف عامل محرک, تمایل زیادی به عود پس از جراحی ساده دارد.

ضایعات مشابه با عنوان اپولیس حاملگی می باشد. شیوع اپولیس حاملگی با نزدیک شدن به سوی پایان بارداری افزایش می یابد و بعد از زایمان گرایش به کوچک شدن دارند. همانند ژنژیویت حاملگی, این ضایعات در صورت رعایت دقیق بهداشت دهان و بدون تحریکات لثه ای بوجود نمی آیند.

موکوسل

یک اصطلاح بالینی که تورم ناشی از تجمع بزاق در یک ناحیه صدمه دیده یا انسداد یافته مجاری غدد بزاقی را توصیف می کند.

اغلب در لب تحتانی که تروما شایع است اتفاق می افتد. اغلب تورم های بدون درد و مشخص با سطح صاف ایجاد می کنند که می توانند چند میلی متر تا چند سانتی متر قطر داشته باشند.

درمان اصلی موکوسل, حذف ضایعه به روش جراحی است که به خصوص جهت پیشگیری از عود, اساسی است. تزریقات داخلی ضایعه ای کورتیکوستروئیدها با موفقیت در درمان موکوسل ها به کار رفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید