عفونت لثه، سن و علائم عفونت و بیماری لثه

در این بخش از دندانپزشکی ولنجک توضیحاتی درباره عفونت لثه داده می شود:

گفته می شود التهابات لثه ای در مراحل اولیه قابل دیدن نمی باشند. این مشکل در مراحل اولیه بدون علامت است و زمان می‌برد تا خودش را نشان دهد پس همواره مراقبت از دهان و دندان ها را در یاد داشته باشید. افراد بسیاری ممکن است بهداشت دهان و دندان های‏شان را به‌درستی رعایت نکنند و معتقد باشند این عملکرد تا کنون آسیبی به دندان یا لثه هایشان وارد نکرده است، اما این می توانید برای سلامت دهان و دندان ها آسیب زاد باشد.

التهاب لثه، خونریزی و قرمز شدن لثه ها از علائم این بیماری (التهاب لثه ها) می باشد و عوامل بسیاری موجب بروز آن می شوند و با گذشت زمان می تواند موجب عقب رفتن لثه ها و حتی آسیب دیدن استخوان ها شود. توجه داشته باشید که خونریزی در لثه ها، بخصوص زمانی که همراه با کبودی یا خونریزی در سایر نواحی بدن باشد، ناشی از بیماری هایی می تواند باشد که در فرآیند نرمال لخته شدن خون بدن اختلال ایجاد می کنند.

بیماری های لثه ای می توانند در هر سنی ایجاد شوند، اما گفته می شود احتمال ابتلا به این بیماری و لقی دندان در بین بزرگسالان بیشتر است. اگر این بیماری در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود، بیماری های لثه و لق شدن دندان را می توان با مراجعه به مراکز دندانپزشک درمان کرد.

یماری لثه یا بیماری پریو دنتال، بیماری شایعی است که منجر به التهاب و عفونت لثه و یا سوزش دهان می شود و بهتر است با مراجعه به دندانپزشکی به موقع درمان شود. بیماری لثه در اثر باکتری های موجود در دهان به وجود می آیند و منجر به تورم و خونری لثه ها می‌شود. در صورت پیشرفت بیماری می تواند به عفونت شدید و آبسه دندان منجر بشود که در نهایت در بافت های استخوانی فک فرد نفوذ می کند و باعث سست شدن دندان و حتی از بین رفتن دندان های فرد می‌شود. متأسفانه این بیماری گاها جدی گرفته نمی‌شود.

توجه داشته باشید تغذیه خوردن خوراکی های سالم برای سلامت کلی بدن افراد مفید است و طبیعتاً سیستم ایمنی بدن، سلامت لثه ها و همچنین سلامت دهان از این موضوع مستثنی نمی باشد. پس تغذیه سالم و مفید داشته باشید.

فراموش نکنید که سیگار کشیدن علاوه بر آسیب های جدی که به سلامت بدن وارد می کند، خطر ابتلا به بیماری های لثه ای را هم افزایش می‌دهد و هر چه قدر زمان استعمال سیگار و دخانیات بیشتر باشند، خطر بیماری های دهانی نیز بیشتر می باشند. اگر بیماری پریودنتال و لثه ای در دهان و لثه وجود داشته باشد و فرد باز هم سیگار بکشد، شدت بیماری بسیار بیشتر خواهد وبد. ترک سیگار می تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان این بیماری دارد.