آمالگام بهتره یا کامپوزیت؟

وقتی دندان آسیب می بیند یا دچار پوسیدگی می شود، دندانپزشک معمولا در بیشتر مواقع برای ترمیم دندان از آمالگام یا کامپوزیت استفاده می کند. شاید برای فردی که می خوهد دندانش را ترمیم کند سوال می شود که برای ترمیم دندان از آمالگام استفاده کنم یا از کامپوزیت؟ کدام برای ترمیم دندان بهتر است؟

آمالگام بهتره یا کامپوزیت؟

درباره اینکه کدام برای ترمیم دندان بهتر است شاید دندانپزشکان باتوجه به شرایط دندان و نوع مواد ترمیمی نظرات مختلفی داشته باشند. برای همین از بهترین روش ها برای دانستن این موضوع این این است که به دندانپزشکی مراجعه کنید و دکتر بعد از بررسی دندانی که نیاز به ترمیم دارد، بگوید برای شما کامپوزیت بهتر است یا آمالگام.

هر کدام از اینها مزای و معایبی دارند، برای مثال مقاومت بالا و قیمت مناسب از مزایای آمالگام می باشد، همرنگ بودن با دندان، میزان تراش کمتر دندان نسبت به آمالگام نیز از مزایای کامپوزیت دندان می باشد. برای همین بهتر است دندانپزشک بعد از بررسی وضعیت دندانها نظر دهد که کدام روش بهتر است.

کامپوزیت ها و آمالگام

امروزه در بسیاری از مواقع به دلیل همرنگ بودن و شبیه بودن کامپوزیت ها به دندان های طبیعی، بخصوص دندان های ردیف جلو دندانپزشکان آمالگام را پیشنهاد می کنند. اما در بسیاری از موارد به دلیل مقاومت بالاتر آمالگام و هزینه های پایین تر آن نسبت به کامپوزیت از آمالگام نیز استفاده می شود، بخصوص اگر حجم ترمیم وسیع باشد، مانند دندان های آسیاب.

ماندگاری

شاید میزان ماندگاری ترمیم ها نیز برای افراد مهم باشد. در این مورد گفته می شود هر دوی این ترمیم ها چه کامپوزیت و چه آمالگام از میزان ماندگاری و عمر مطلوبی برخوردار هستند. البته که رعایت بهداشت دهان و دندان در میزان سلامت و ماندگاری دندان ها موثر است.

اگر از کامپوزیت برای ترمیم دندان استفاده کرده اید پیشنهاد می شود نکات نگهداری و مراقبت از کامپوزیت دندان نیز مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که پر کردن دندان با کامپوزیت به مهارت بیشتر دندانپزشک نسبت به آمالگام دارد. چرا که دندانپزشک از ترمیم های آمالگام باید بتواند ظاهر دندان را بسیار شبیه به ظاهر طبیعی ترمیم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید