آبسه چیست؟ + توصیه های پیشگیری از آبسه دهان و دندان

آبسه های دهانی عفونت های حاد موضعی می باشند که در بافت دهان فرد ایجاد می شود و نیاز به درمان دارد. معمولا برای درمان بافت آسیب دیده یا دندان آسیب دیده پالپ مرتبط با ریشه دندان مورد جراحی توسط دندانپزشک قرار می گیرد.

معمولا آبسه دهان با درد ناگهانی شروع می شود و در چند ساعت یا در چند روز تشدید می‌شود. درد ناشی از آبسه دهان معمولاً به سایر بخش های بدن مانند گردن، گوش و فک نیز سرایت می‌کنند.

علائم آبسه چیست؟

آبسه های دهانی و دندانی علائم آشکاری دارند و به راحتی می توان متوجه بروز آبسه در دهان شد. از جمله بارزترین علائم و نشانه های بروز آبسه های دهان می توان به دردهای شدید با التهاب اشاره کرد.

همچنین التهاب بافت های دهان، تورم، تب و خستگی، ایجاد حفره ها یا حجم های غیرطبیعی درون دهان از دیگر علائم بروز آبسه دهان می باشند.

پیشگیری از بروز آبسه

برای اینکه به مشکل آبسه‌ دهان و دندان دچار نشوید، لازم است توصیه های زیر را خوانده و مراقب سلامت دهان و دندان هایتان باشید:

۱- چکاپ های منظم دندان‌پزشکی و پاکسازی و تمیز کردن دندانها

۲- چنانچه دندان تان شل شده است یا ترک خوردگی در دندان تان مشاهده کردید در اسرع وقت و به موقع به دندانپزشک مراجعه کنید.

۳- دندان هایتان را روزانه ۲ بار و هر بار به مدت ۲ دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید به شیوه صحیحی مسواک بزنید. (در این مورد پیشنهاد می کنیم ۲ مقاله را مطالعه کنید: ۱- روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندانها ۲- روزانه چند بار و چند دقیقه مسواک بزنیم؟)

۴- مصرف تنقلات و خوراکی های شیرین قندی و نوشیدنی های قندی را کم کرده و به حداقل برسانید. شیرینی جات قندی و نوشابه ها باعث سوراخ شدن دندان و ایجاد آبسه دندان در دهان می شوند.

۵- بصورت منظم و روزانه از نخ دندان برای تمیزی بیشتر و بهتر دندان ها استفاده کنید تا نقاطی از دندان ها و لثه که مسواک به آنها دسترسی ندارد بخوبی تمیز شود. (توصیه می شود مقاله چرا باید نخ دندان بکشیم را مطالعه کنید)

آبسه دهان یا کیست دهان؟

بسیاری از مردم اینگونه تصور می کنند که آبسه‌های دهانی همان کیست می باشد, در حالی که چنین نیست و چنین موضوعی صحت ندارد.

آبسه های دهان بافت هایی التهابی می باشند که گاها در کنار کیست های دهان و در برخی موارد درون کیست ها شکل می گیرند. از همین رو می توان گفت آبسه دهان تا حدودی مشابه کیست می باشد. آبسه دهان تفاوت بسیاری با کیست دهان دارد و آبسه های دهانی کیست نیستند.