چرا دندان عصب کشی می شود؟

احتمالا دیده اید یا شنیده اید که در بسیاری از مواقع زمانی که فرد دچار دندان درد می شود و به دندانپزشکی مراجعه می کند، دندانپزشک بعد از بررسی وضعیت دندان به وی می گوید که دندانش نیاز به عصب کشی یا همان درمان ریشه دارد. ممکن است برای برخی ها سوال باشد که چرا دندان عصب کشی می شود؟ و هدف از عصب کشی دندان چیست؟

زمانی که دندانی دچار خرابی و پوسیدگی می شود، اول در مراحل اولیه درمان شود که نیاز به عصب کشی نخواهد داشت، اما اگر به این پوسیدگی بی توجه باشیم، پوسیدگی پیشرفت کرده و پالپ دندان را عفونی می کند، اینجاست که لازم است دندان عصب کشی شود، اما چرا؟

هدف از عصب کشی دندان که در بسیاری از مواقع آن را با نام درمان ریشه دندان شنیده اید، برداشت بخش های عفونی درون دندان (پالپ و اعصاب دندان) و جایگزین کردن مواد مخصوص دندانپزشکی با پالپ و اعصاب عفونی در دندان است. یعنی بخش های عفونی دندان تخلیه می شود و درون دندان با موادی مانند کامپوزیت و آمالگام پر می شود تا دندان بتواند مانند قبل کارایی لازم را داشته باشد.

قبلا در مطلبی با عنوان چه زمانی دندان نیاز به عصب کشی دارد؟ نیز توضیحاتی در این زمینه ارائه شده بود.

اکنون که درباره علت عصب کشی دندان مطلع شدید می توانید مطلب مراحل عصب کشی و ترمیم دندان را نیز مطالعه کنید.

اگر درمان ریشه انجام نشود

در صورت عدم درمان و یشه دندان، عفونت درون دندان و ریشه دندان به استخوان و اطراف دندان نفوذ کرده علاوه بر اینکه می تواند عوارض شدیدی داشته باشد احتمال آبسه دندان و از دست رفتن دندان را نیز در پی خواهد داشت. اگر دندان درد شدید دارید می تواند جهت عصب کشی و ترمیم دندان آسیب دیده به مراکز دندانپزشکی مراجعه کنید. بعد از عصب کشی دندان می توانید با کامپوزیت های دندانپزشکی یا آمالگام دندان تان را ترمیم (به اصلاح پر) کنید. دندانپزشک می تواند مزایا و معایب ترمیم دندان تان با کامپوزیت و آمالگام را به شما بگوید و شما یکی از روش های ترمیم دندان را انتخاب کنید. همچنین مراجعه کننده به دندانپزشکی برای درمان دندان ها، می توانند با مشورت با دندانپزشک یکی از روش های ترمیم مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کنند.