کامپوزیت در دندانپزشکی | درباره کامپوزیت ونیر بیشتر بدانید

امروزه کامپوزیت های دندانی یکی از پرکاربردترین مواد مورد استفاده در حوزه دندانپزشکی زیبایی محسوب می شوند. مواد کامپوزیتی در طیف های رنگی مختلف و گوناگونی ساخته می شوند و این مواد کامپوزیتی با توجه به رنگ دندان های کناری افراد برای دندان ترمیم شده شان انتخاب می شوند. گفته می شود اگر که به روش ماهرانه و با دقت بالای دندانپزشک از این مواد ترمیمی در ترمیم دندان استفاده بشود، دندان بسیار شبیه و حتی دقیقا مانند دندان های کناری خواهد شد.

سال ها است که از کامپوزیت ها در دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی استفاده می‌شود. با کامپوزیت همی توانید ا دندان هایی سالم و لبخندی زیبا داشته باشید. برای داشتن لبخند زیبا بهتر است همواره از مصرف بیش از حد مواد غذایی و خوراکی های رنگی و خوراکی ها قندی خودداری کند, همچنین همانطور که می دانید لازم است همواره بهداشت دهان و دندان هایتان را بخوبی رعایت کنید.

کامپوزیت های دندان از جمله موادی می باشند که در لمینت های دندانی نیز کاربرد داشته و در لمینت ها به کار می‌روند. کامپوزیت ونیر در کنار پورسلین ونیر مواد مورد استفاده در لمینت های دندانی می باشند.

بهتر است بدانید که در صورت استفاده از کامپوزیت ونیر میزان کمتری از مینای دندان تراش داده می‌شود و آسیب احتمالی به ساختار طبیعی دندان کمتر می شود.

امروزه کامپوزیت ونیر در دندانپزشکی زیبایی کاربرد بسیاری داشته و بسیاری از مواقع جهت سفید کردن دندان ها و ایجاد طرح لبخند توسط دندانپزشکان استفاده می‌شود.

همچنین کامپوزیت ونیر از هزینه و قیمت پایین تری نسبت به پورسلین ونیر، دیگر ماده مورد استفاده در لمینت های دندانی داشته و این مورد گزینه ارزان تری و با هزینه مناسب تری برای زیبایی دندان ها محسوب می شود.

در کامپوزیت ونیر دندانپزشک زیبایی لایه ای نازک دست ساز از جنس کامپوزیت را بر روی سطح دندان قرار می دهد, دندان در این روش از ظاهری زیبا و طبیعی برخوردار خواهد بود.

با اینکه کامپوزیت ونیر از میزان درخشندگی پورسلین برخوردار نمی باشد، اما در عوض این روش از ظاهر دندانی و رنگ طبیعی تری برخوردار می باشد. افراد بسیاری حالت طبیعی دندان شان را بیشتر ترجیح می‌دهند.

کامپوزیت های دندانی به دو روش مستقیم و غیر مستقیم بر روی دندان توسط دندانپزشک استفاده می شوند.

کامپوزیت با روش متقیم

در این روش کامپوزیت در ۱ جلسه بر روی دندان گذاشته می شود. روش مستقیم بسیاری از اوقات برای پر کردن حفره ایجاد شده در سطح دندان بر اثر برداشتن بافت پوسیده دندان انجام می شود. همچنین از این روش برای تغییر شکل جزیی دندان و پر کردن فاصله بین دندان ها استفاده می شود. از دیگر موارد مورد استفاده از کامپوزیت‌ در دندانپزشکی به روش مستقیم می توان به استفاده از این ماده در تاج های دندانی جزئی و روی یک واحد دندان اشاره کرد.

کامپوزیت با روش غیر مستقیم

اما در روش غیر مستقیم کامپوزیت های دندانی در آزمایشگاه ساخته می شوند و سپس بر روی دندان فرد قرار می گیرند. این روش جهت پر کردن فاصله بین دندان ها و با استفاده از یک پوسته نازک که بسیار شبیه به دندان است استفاده می‌شود. همچنین از این روش در تغییر شکل کلی دندان و تاج دندانی کامل روی یک دندان واحد استفاده می‌شود. همچنین از کامپوزیت ها به روش غیر مستقیم در بریج ۲ تا ۳ دندان نیز استفاده می شود.

مطالعه مقاله لمینت کامپوزیتی یا لمینت سرامیکی؟ که قبلا در سایت مرکز دندانپزشکی ولنجک منتشر شده است می تواند مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید