فواید بزاق دهان چیست؟

آیا میدانستید بزاق دهان انسان نخستین و اصلی ترین سد در برابر باکتری ها و پوسیدگی های دندان ها می باشد؟ بزاق دهان مهمترین محافظ دندان هایتان است.

بزاق با خاصیت شستشو و لغزنده ای که دارد باعث شستشو و برداشته شدن باکتری های سست از روی دندان ها می شود. همچنین بزاق خاصیت ضد باکتریایی دارد و تعداد باکتریها را متعادل نگه می دارد مگر اینکه به واسطه افزایش پوسیدگی های دندانی کفه ترازو به سمت تولید بیشتر باکتری ها باشد.

همچنین بزاق دهان دارای املاح و یون هایی می باشد که باعث مقاوم سازی مینای دندانها شده و از مینای دندان در در برابر آسیب ها محافظت می کند.

از دیگر فواید بزاق دهان می توان به این مورد اشاره کرد که بزرگ خاصیت ترمیم زخم های دهان و روی زبان را سرعت می دهد. بزاق مواد قندی و شیرینی جات و چربی ها را از روی سطوح دندانی می شوید و همچنین بزاق دهان مانع از این می شود که مواد ترش مزه به مدت طولانی مدت مینای دندان را حل کنند.

البته مسواک زدن را فراموش نکنید، چراکه باکتری هایی که به واسطه پلاک به دندانها محکم چسبیده اند را باید با مسواک زدن از بین برد.

بزاق دهان کمک به هضم بهتر غذا کمک می کند. همچنین بزاق از مری در برابر تحریک کننده های مضر مراقبت و محافظت می‌کند و مانع از بروز سوزش معده در انسان می شود.

البته بزاق نیاز به کمک نیز می تواند داشته باشد، به این صورت که بزاق دهان برای نقش آفرینی نیاز به زمان دارد تا مواد قندی را حل کرد و باکتری های دهان را متعادل کرده و یا مواد اسیدی را از دهان بشوید، ما در اینجا با شستشوی دهان با آب یا مسواک زدن دندان‌ها بعد از خوردن خوراکی های مانند شیرینی جات به بزاق کمک می کنیم تا زودتر وظیفه خود را انجام بدهد.‌

همچنین لازم است به مواردی توجه داشته باشید. گفته می‌شود در زمان خوابیدن میزان ترشح بزاق دهان به یک سوم کاهش پیدا میکند، پس چنانچه عوامل پوسیدگی زایی در دهان وجود داشته باشند، مانند خوردن مواد قندی قبل از خواب یا مسواک زدن دندانها، خیلی آسان تر پوسیدگی بر روی دندان ها ایجاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید