عفونت دندان شدید (آبسه)

آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان یک عفونت باکتریایی است که در دو نوع بروز میکند:

آبسه  پریودنتال ، که منشاء آن در لثه است و بیشتر اوقات در مورد بیمارانی که از شل شدن دندان رنج می برند، می باشد.

آبسه  آپیکال ،  که بطور منظم با درد در هنگام جویدن همراه است. این نوع آبسه در اثر شکسته شدن دندان یا پوسیدگی عمیق که به مدت طولانی درمان نشده است، ایجاد می شود . سپس باکتری ها در اعصاب دندان تکثیر می شوند.

:علائم آبسه دندان

تورم با تبدیل به رنگ قرمز

احساس گرما ، خونریزی

مشکلات جویدن

این علائم همراه با تب و خستگی است

سه یا چهار روز بعد، چرک به علت عفونت

درمان آبسه دندان:

مهمتر از همه، شما باید به مسواک زدن دندان های خود با وجود خونریزی و درد، ادامه دهید. و از مصرف داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن جلوگیری کنید که ، می تواند شیوع عفونت را افزایش داده و فقط بر روی درد عمل کند.

در كودكان، شیوع عفونت بسیار سریعتر است. به محض تورم گونه، لازم است كه به اورژانس بروید.

برای آبسه دندان دو نوع درمان ممکن است:

” یک درمان موضعی ، که توسط جراح دندانپزشکی انجام می شود ، که شامل انجام تخلیه عفونت است : یا با باز شدن دندان برای رسیدن به انتهای ریشه ها ، یا با استخراج دندان اگر آبسه در لثه ایجاد شود ، زهکشی یا کرتاژ می تواند عفونت را پاکسازی کند. “

اگر آبسه به بیرون لثه خارج شود و مجموعه ای از چرک تشکیل شده باشد ، این پاکت را باز خواهیم کرد و چرک را تخلیه می کنیم. این باعث کاهش فشار و تسکین بیمار می شود.

عوارض جدی گاهی کشنده:

در صورت عدم درمان ، آبسه دندان می تواند منجر به عوارض جدی شود. در مرحله پیشرفته تر، تورم از بیرون دیده می شود. عفونت سپس به بافت های نرم، پوست و ماهیچه ها گسترش می یابد. ما در مورد سلولیت عفونی صحبت می کنیم . چرک راه خود را از طریق بافت ها پیدا می کند و یک خروجی (فیستول) به شکل سوراخ ایجاد می کند ، که به لثه یا بعضی اوقات، روی پوست صورت (گونه ، چانه) ختم می شود.

این عفونت ، قسمتهای زیر زبان و پهلو را تحت تأثیر قرار می دهد. این می تواند راه های هوایی را مسدود کرده و با خفه شدن منجر به مرگ شود.

برای متوقف کردن عفونت و جلوگیری از عوارض جدی ، باید در اولین علائم مشورت کنید و اگر تب از ۳۸ درجه سانتیگراد بالاتر رفته و بلع و خوردن غذا سخت می شود به اورژانس مراجعه کنید.

جلوگیری:

اقدامات خاصی می تواند برای جلوگیری از آبسه دندان انجام شود

بهداشت دهان و دندان را خوب انجام دهید: روزی دو تا سه بار دندان های خود را مسواک بزنید

مراجعه به طور منظم به دندانپزشک برای یک معاینه کامل از دندان

سیگار کشیدن را کاهش داده یا متوقف کنید