دندانپزشکی کودکان خوب در شمال تهران

از مهمترین ویژگی های دندانپزشک اطفال, توانایی انجام درمان دندانپزشکی کودکان بدون درد است, این کار باعث می شود کودک در مراجعات بعدی استرس, اضطراب و ترسی نداشته باشد. همچنین یک متخصص دندانپزشکی کودکان به ویژگی های روحی و روانی مختلف کودک در سنین مختلف آگاهی دارد.

متخصص دندانپزشکی اطفال با پیشنهاد دادن مجموعه ای از راهکارها و روش های مختلف جهت مراقبت از دهان, لثه و دندان های بچه, انتخاب‌های مختلفی را در پیش روی والدین قرار می‌دهد.

دامنه خدمات ارائه شده در دندانپزشکی اطفال بسیار گسترده می باشد و شامل اقدامات پیشگیرانه و درمانی مربوط به بیماری های دهان و دندان کودک, درمان صدمات دهانی و دندانی ناشی از حوادثو ارتودنسی پیشگیری و . . . می شود.

ترس کودکان از دندانپزشکی

اولین ملاقات کودک با دندانپزشک و تجربه ای که کودک در این برخورد به دست می آورد تاثیر قابل توجهی در آینده و سلامت او دارد. یک تجربه خوب دندانپزشکی در زمانی که کوک هنوز مشکل های حاد دندانی ندارد می تواند باعث ایجاد رابطه خوب کودک و دندانپزشک و محیط دندانپزشکی شود و زمینه همکاری بیشتر کودک را در آینده فراهم کند. بچه هایی که هنگام بروز دندان درد و بروز سایر مشکلات دندانی به کلینیک دندانپزشکی ارجاع داده می شوند, معمولا به علت تجربه ناخوشایندی که به دست می آورند در آینده نیز دچار ترس از اعمال خدمات دندانپزشکی می شوند.

والدین گرامی توجه داشته باشید که همکاری نکردن کودک با دندانپزشک باعث کاهش کیفیت و استانداردهای خدمات درمانی ارائه شده می شود. همچنین تهدید و مهار فیزیکی علاوه بر کاهش دقت و کیفیت کار می تواند نتایج ناخوشایند روانی را در بچه ایجاد کند. در بسیاری از مراکر درمانی دندان پزشکی کودکان, دندانپزشک مجبور است با کمک دستیاران خود یا و والدین برای مدتی کودک را بی حرکت نگه دارند تا بتوانند یک درمان محدود در حداقل زمان ممکن انجام دهند.

سخنی با پدر و مادر

به عنوان والدین کودک این وظیفه شما می باشد که قواعد صحیح مراقبت های بهداشتی دهان و دندان را به فرزندتان آموزش دهید و مشکلات احتمالی آن ها را تشخیص بدهید.

شایع‌ترین مشکلات دندان‌ها در کودکان شامل موارد زیر است:

۱- پوسیدگی دندان

۲- شکستگی دندان یا ترک خوردن دندان

۳- مکیدن انگشت شست

۴- مشکلات و بیماری های لثه ای

۵- مشکلات در رویش دندان های دائمی

۶- شکستن و از دست دادن دندان بر اثر حادثه

فیشور سیلنت دندان (شیارندی یا شیارپوش)

اولین دندان دائمی کودک در سن ۶ – ۷ سالگی در پشت آخرین دندان شیری رویش می یابد. این دندان جایگزین هیچ دندان شیری کودک نیست, لذا قبل از رویش این دندان شاهد افتادن دندان نیستیم. متأسفانه بسیاری از پدرو مادرها از این مسئله آگاه ندارند و با سهل انگاری در نگهداری از این دندان سبب درمان ریشه یا از دست رفتن آن می شوند.

بر روی سطوح جونده دندانها شیارهایی وجود دارد, این شیارها در دندان مولر اول دائمی عمیق تر است. به دلیل اینکه مسواک ها نمی توانند تا عمق این شیارها نفوذ کنند, میکروب ها در عمق شیار دندان باقی می مانند و باعث ایجاد پوسیدگی در دندان می شوند.

خبر خوب این است که می توان به صورت پیشگیرانه عمق این شیارها را کم کرده و احتمال پوسیدگی در این دندان را به شدت کاهش داد. در بسیاری جوامع انجام فیشور سیلانت (شیارپوش دندان: یعنی پر کردن عمق شیارهای دندان با مواد مخصوص دندانپزشکی) به صورت امری رایج مانند واکسیناسیون کودکان انجام می شود.

با انجام فیشور سیلانت فرزندتان در آینده به احتمال زیاد مجبور به عمل های دندانی با درد شدید و درمان ریشه دندان نمی باشد.

خدمات

۱- انواع ترمیم های کامپوزیتی همرنگ و ترمیم غیر همرنگ دندانی برای بچه ها

۲- درمان ریشه یا عصب کشی دندان های شیری شیری کودکان (پالپوتومی و پالپکتومی)

۳- جراحی, کشیدن و خارج کردن دندان

۴- ارائه مشاوره و آموزش های لازم به والدین در خصوص بهداشت و پیشگیری از بیماری های دهان و دندان نوزاد و کودک

۵- درمان های پیشگیرانه ارتودنسی برای کودکان

۶- ارائه خدمات درمانی تخصصی دندانپزشکی اطفال در محیطی آرام و ویژه برای کودکان توسط متخصص خوب دندانپزشکی کودکان و با همکاری کادری مجرب و آموزش دیده

۷- انجام درمان های پیشگیری از قبیل فلورایدتراپی و شیاربندی دندان (فیشور سیلانت)

۸- روکش مخصوص برای دندان های شیری (S.S.Crown)

۹- فضا نگهدارهای ثابت و متحرک برای دندان های کودکان

کلام آخر

بچه ها بر خلاف بزرگسالان همیشه صبر و همکاری لازم برای انجام اعمال خدمات دندانپزشکی را ندارند. متخصص دندانپزشکی اطفال با استفاده از تکنیک های خاص و تجهیزات ویژه قادر است درمان های دندانپزشکی مخصوص کودک را در نهایت راحتی و آسودگی کودک تان انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید