درمان ریشه چیست؟ درمان ریشه به زبان ساده

درمان ریشه دندان به انگلیسی root canal یا در زبان عامه عصب کشی دندان که گاها افراد از این درمان هراس دارند. در ادامه گفته می شود که این ترس هم چندان صحیح نیست.

درمان ریشه دندان چیست؟

دندان ها به دلایل مختلف دچار آسیب و پوسیدگی می شوند و این پوسیدگی و عفونت تا بخش مرکزی دندان که به آن پالپ دندان می گویند پیشروی می کند و در چنین وضعیتی دندانپزشکان با درمان ریشه دندان را از خطر از دست رفتن نجات می د هند. در درمان ریشه دندان دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه بخش آلوده و پوسیده دندان را بر میدارد تا به کانال های دندان دسترسی پیدا کند تا عفونت هایی که از طریق این کانال ها به ریشه دندان منتقل می شدند را از بین ببرد. سپس دندان را با مواد مخصوص دندانپزشکی مانند آمالگام یا کامپوزیت پر می کند تا دندان مانند گذشته عملکرد طبیعی اش را داشته باشد. اگر درمان ریشه انجام نشود پوسیدگی پیشرفت کرده و قسمت های دیگر از دندان را نیز درگیر می کند، برای مثال در مواردی پوسیدگی به قدری پیشرفت می کند که فرد دچار آبسه می شود.

دندان را عصب کشی کردیم اما باز درد داریم

در مواردی ممکن است درمان ریشه به دلایلی مانند پیچیدگی کانال ریشه یا برخی حوادث در حین درمان موفقیت آمیز نباشد. در چنین مواردی ممکن است بیمار بعد از گذشت مدت طولانی مثلا چند ماه همچنان در ناحیه دندان احساس درد داشته باشد، یا در تصویر رادیوگرافی معلوم شود که درمان به صورت موفقیت آمیز انجام نشده است. در این شرایط است که دندانپزشکان درمان مجدد ریشه را توصیه می کنند تا از ادامه دارد بودن این مشکل یا کشیده شدن دندان در آینده جلوگیری شود.

درمان مجدد با درمان مجدد ریشه دندان، دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه تلاش می کند درمان ناقص و ناصحیح قبلی را اصلاح و درمان را تکمیل کند.