درباره مینای دندان، تاج و عاج دندان و پالپ دندان

در این مطلب از سایت دندانپزشکی ولنجک درباره ۳ قسمت مهم دندان یعنی تاج و عاج دندان و پالپ یا همان مغز دندان صحبت خواهیم کرد.

تاج دندان: یکی از قسمت های ساختمان دندان، تاج دندان می باشد که از بخش خارج به داخل شامل مینای دندان، عاج دندان و مغز دندان می باشد. دندان قسمت های مختلفی دارد، اما فقط تاج دندان قابل رویت است.

مینای دندان: بر روی تاج دندان پوششی سخت وجود دارد به نام مینای دندان. وظیفه مینای دندان مراقبت از دندان است. البته لازم است با حفظ بهداشت دهان و دندان ما نیز به مینای دندان در مراقبت بهتر از دندان کمک کنیم. گفته می شود مینای دندان سخت ترین عضو بدن از نظر استحکام می باشد، اما اگر از آن بخوبی مراقبت نشود، مینای دندان و در اد امه کل دندان آسیب می بیند.

عاج دندان: حجم اصلی دندان را عاج تشکیل می دهد. عاج دندان در بخش داخلی ساختمان دندان قرار دارد. عاج کمی نرم تر از مینای دندان است و تقریبا ساختار آن شبیه به استخوان ها است. عاج دندان برخلاف مینای دندان که خیلی محکم و سخت است، خاصیتی تراکم پذیر و کشسانی دارد. عاج دندان میان پالپ و مینای دندان قرار دارد و شامل اعصاب و عروق دندانی است. رنگ عاج دندان زرد و روشن است و استحکامش از مینای دندان کمتر است.

پالپ دندان: پالپ همان مغز دندان. این بخش قسمت مرکزی و البته اصلی ساختمان دندان است. عصب های دندانی در این قسمت قرار دارند. مغز دندان بافتی نرم دارد و رگ های خونی که درون آن وجود دارند، مواد غذایی لازم برای بخش های مختلف دندان را فراهم می کنند. یک دندان تا زمانی زنده است که مغز آن سالم باشد. زمانی که به دلایل مختلف مانند پوسیدگی دندان، درد احساس می کنیم، یعنی پالپ دندان آسیب دیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید