ترمیم دندان مستقیم و غیر مستقیم

ترمیم دندان ها می تواند بسیاری از مشکلات دندانی را رفع و برطرف کند و در عین حال ظاهر دندان را نیز بهبود بخشد. امروزه ترمیم دندان ها در مراکز دندانپزشکی با روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه درباره روش های مختلف ترمیم دندان مستقیم و غیر مستقیم توضیحاتی ارائه می شود.

ترمیم دندان به روش غیر مستقیم

در این روش، ساخت قطعات مورد نیاز ترمیم دندان، در خارج از دهان انجام می شود. این موارد می تواند شامل تاج دندان، لمینت دندان، بریج یا همان پل دندان، ایمپلنت دندان، اینله و آنله باشد. با توجه به اینکه در این روش ترمیمی دندانپزشکی به اقدامات، ابزار و مواد بیشتری نیاز می باشد، هزینه بالاتری نیز دارند. اما از طرفی این روش های ترمیمی می توانند ظاهر زیباتر و باثبات‌تر برای دندان هایتان داشته باشند.

ترمیم دندان به روش مستقیم

برخلاف روش غیر مستقیم در ترمیم دندان های به روش مستقیم، تمامی اقدامات و ساخت قطعات لازم برای ترمیم دندان در مطب دندانپزشکی و داخل دهان تکمیل و انجام می شود.

این روش به عنوان پرکردگی (معمول) نیز معروف می باشد و می شناسیم که شامل قرار دادن ماده ای سازگار با ساختار دندان بر روی حفره تمیز شده دندان که عاری از عفونت و پوسیدگی می باشد انجام می شود. این ترمیم با مواد مختلف همرنگ دندان و غیر همرنگ دندان انجام می شود. همانطور که گفته شد مواد کامپوزیتی (همرنگ دندان) یا آمالگام (غیر همرنگ) در حفره دندان قرار می گیرند و سپس این مواد بر روی دندان ثابت می شوند و ساختار و ظاهر دندان آسیب دیده و پوسیده را احیا می کنند. پرکردگی دندان از متداول ترین روش های ترمیم دندان می باشد و از شدت تهاجم کمتری برخوردار می‌باشد.

از دیگر روش های ترمیم مستقیم دندان ، باندینگ دندان می باشد . این روش معمولا برای ترمیم ترک خوردگی دندان، تغییر شکل دندان یا رفع و کاهش فاصله بین دندان ها استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که گفته می شود باندینگ فقط بخشی از دندان را پوشش می دهد و به همین علت بسیار شکننده می باشد. از مهمترین عوارض باندینگ قابلیت دوام و طول عمر کوتاهش می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید