ارتباط بین بیماری لثه (پریودنتال) و سلامت کلی شما

متاسفانه افراد بسیاری در سراسر دنیا به بیماری و مشکلات لثه مبتلا هستند ، و این بدان معناست که هر یک از آنها در معرض خطر از دست دادن دندان هستند. در واقع، بیماری لثه عامل اصلی از دست دادن دندان در بین بسیاری از مردان و زنان است که این موضوعی بسیار جدی است. گفته می شود اثرات این بیماری می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد، و سایر نواحی بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد.

بیماری لثه و سلامت کلی

بیماری پریودنتال زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های مضر از سطح دندان‌ها به سمت بافت‌های زیر خط لثه حرکت می‌کنند. این باکتری ها سمومی را آزاد می کنند که بافت لثه شما را تحریک می کند و باعث جمع شدن و دور شدن بافت از سطح دندان می شود. همانطور که بافت جمع می شود، پاکت هایی ایجاد می کند که به باکتری ها اجازه می دهد حتی بیشتر به سمت پایین دندان حرکت کنند. این چرخه تا زمانی ادامه می یابد که باکتری ها در نهایت به ریشه دندان می رسند، جایی که می توانند باعث التهاب شوند که منجر به لق شدن دندان ها و از دست دادن دندان می شود.

ارتباط بین التهاب لثه و ایجاد و بدتر شدن بیماری های مزمن و حاد، به ویژه با افزایش سن، به خوبی ثابت شده است. در حالی که برخی از التهاب ها در فرآیندهای بهبود طبیعی بدن مفید هستند، التهاب مزمن یا مداوم پاسخ های ایمنی بدن را ضعیف می کند و بدن را بسیار مستعد آسیب می کند.

بیماری قلبی

گفته می شود افراد مبتلا به بیماری لثه دو تا سه برابر بیشتر در معرض حمله قلبی یا سایر رویدادهای قلبی عروقی هستند.

دیابت

افرادی که دیابت دارند در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری لثه هستند، احتمالاً به این دلیل که دیابت مبارزه با عفونت ها را دشوارتر می کند. سطح قند خون بالاتر ممکن است منبع غذایی برای باکتری هایی باشد که باعث بیماری لثه می شوند. خطر ابتلا به بیماری پریودنتال برای بیماران دیابتی که سطح گلوکز خود را به اندازه کافی مدیریت نمی کنند، بیشتر است.

سکته

یک مطالعه اخیر نشان داد که بیماری لثه می تواند خطر سکته مغزی را دو یا سه برابر کند (تقریباً مانند فشار خون بالا). علاوه بر این، محققان دریافتند که خطر ابتلا به سکته مغزی در افرادی که مراقبت‌های معمول و تمیز کردن دندان‌ها را انجام می‌دادند کاهش می‌یابد.

بیماری تنفسی

وقتی استنشاق می کنید، می توانید باکتری های عامل بیماری لثه را در ریه های خود تنفس کنید. زمانی که آن باکتری ها وجود داشته باشند، می توانند باعث بیماری های تنفسی مانند ذات الریه شوند و همچنین می توانند علائم بیماری های تنفسی مانند COPD را تشدید کنند.

سرطان

مطالعات ارتباط بین بیماری پریودنتال و افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه، سرطان پانکراس و سرطان دهان را نشان داده اند.

روماتیسم مفصلی

تحقیقات اخیر می گویند همان باکتری‌هایی که باعث بیماری لثه می‌شوند، پاسخ التهابی را نیز ایجاد می‌کنند که مشخصه آرتریت روماتوئید است، یک بیماری مزمن و دژنراتیو که در طول زمان مفاصل شما را از بین می‌برد.

• نتیجه نهایی: اگر بیماری لثه دارید، خیلی بیشتر از دندان هایتان در خطر است. با درمان بیماری لثه خود، می توانید این خطرات را کاهش دهید و سلامت کلی خود را بهبود بخشید. می توان بیماری لثه را درمان کرد. نکته کلیدی این است که برای درمان آن در مراحل اولیه اقدام کنید.