برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چه بخوریم و چه نخوریم؟

برای داشتن دندان های سالم لازم است غذاهای سالم مصرف کنید، در سلامت دندان ها این مهم است که چه غذاهایی را بخوریم و چه خوراکی هایی را نخوریم، رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در سلامت دهان و دندان دارد.

خوراکی‌هایی مانند انواع چیپس و کیک که احتمالاً بعد از خوردنشان مدت زمان زیادی را در دهان و لا به لای دندان ها باقی می مانند, باعث تشدید پوسیدگی دندانی می شوند، همچنین خوردنی های شیرین فرآوری شده نیز برای دندانها خوب نبوده و می توانند به آنها آسیب برساند. اما انواع میوه جات و سبزیجات تازه به این دلیل که باعث تقویت ترشح بزاق دهان می شوند و مینای دندان را ترمیم می کنند از خوراکی ها هستند که مصرفشان توصیه می شود.

خوردن مرکباتی که حاوی ویتامین سی C هستند توصیه می شود. کمبود ویتامین سی می‌تواند باعث مشکلاتی مانند خونریزی لثه ای بشود. فلفل دلمه ای از مرکبات نیست اما از خوراکی های می باشد که سرشار از ویتامین c می باشد که به داشتن لثه های قوی و دندان های سالم کمک می کند.

مصرف میوه ها و سبزی هایی که سرشار از فیبر هستند برای سلامت دندان ها توصیه می شود.

محصولات لبنی را فراموش نکنید، محصولاتی مانند ماست و پنیر و شیر سرشار از کلسیم بوده به برای دندان ها مفید می باشند. پروبیوتیک موجود در ماست از رشد باکتری هایی که باعث خرابی و خوردگی دندان می شوند پیشگیری می کند، همچنین ماست ویتامین ب ۱۲ دارد و این ویتامین از پیشرفت بیماری های لثه جلوگیری می کند. ماست در کاهش بوی بد دهان نیز موثر می باشد.

خوراکی های مانند بادام و همچنین سبزی های برگ دار سبز رنگ منابع غنی کلسیم می باشند و می توانند برای دندان ها مفید باشند. کلسیم برای تقویت مینای دندان و همچنین جلوگیری از خرابی دندان ها مفید می باشد، بدن و دندان ها نیاز به کلسیم دارند کمبود کلسیم باعث فرسودگی و شکنندگی دندان می شود.

همچنین مصرف خوراکی هایی که سرشار از فسفر هستند مانند گوشت ماهی و گوشت مرغ گوشت قرمز و همچنین تخم مرغ توصیه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید