مینای دندان چیست و کجاست؟

مینای دندان یکی از سخت ترین و محکم ترین بافت های بدن ما می باشد. مینای دندان به صورت یک لایه سفید رنگ روی تاج دندان و قسمتی از دندان که با چشم قابل مشاهده است قرار گرفته است و از دندان ها مراقبت می کند تا آسیبی به آنها نرسد.

همان طور که گفته شد مینای دندان مانند یک لایه پوششی روی دندان ها قرار دارد و از آنها به خوبی مراقبت می کند، پس در زمان مصرف خوراکی ها و نوشیدنی ها اولین بخش از دندان که با این مواد غذایی ارتباط پیدا می کند مینای دندان است. اگر در خوردن خوراکی ها نکات سلامتی را رعایت نکنیم و یا بهداشت دهان و دندان رعایت نکنیم این بخش مهم از دندان (مینای دندان) آسیب می بیند و زمانی که پوسیدگی از مینای دندان عبور کند ممکن است به دندان آسیب های جدی وارد شود.

عوامل متعددی هستند که می‌توانند باعث از بین رفتن و تخریب مینای دندان بشوند. از جمله این موارد می‌توان به مصرف خوراکی های شیرین و کافئین دار یا مواد خوراکی اسیدی و برخی داروها اشاره کرد که به مینای دندان آسیب میزنند.

توجه داشته باشید که متاسفانه روش درمانی خاصی برای ترمیم و بازسازی مینای دندان وجود ندارد، پس بهتر است قبل از آسیب دیدن دندان ها از مینای دندان به خوبی مراقبت شود.

گفته می شود مینای دندان سخت ترین ماده در بدن انسان است، در مینای دندان بافت عصبی و رگ خونی وجود ندارد برای همین معمولا در زمان آسیب دیدن این بخش از دندان درد چندانی احساس نمی شود.

وظیفه اصلی مینای دندان حفاظت است تاج دندان می باشد. بخش زیرین مینای دندان به عاج دندان است، اگر پوسیدگی از مینای دندان عبور کند و به این بخش از دندان برسد، می تواند باعث ایجاد درد بشود.

تا زمانی که پوسیدگی در حد مینای دندان است فرد درد چندانی احساس نمی کند و ممکن است اینگونه فکر کند که مشکلی در دندانش وجود ندارد. اگر به موقع به دندانپزشکی مراجعه شود دندانپزشک می تواند مشکلات دندانی تان را بموقع تشخیص دهد، حتی اگر این پوسیدگی در ناحیه مینای دندان باشد.

می توانید با با مراجعه به دندانپزشکی وضعیت مینای دندان را بررسی کنید تا اگر آسیبی دیده باشند قبل از اینکه این مشکل به عاج دندان برسد و شما دردی را احساس کنید ترمیم و درمان بشود.

مراقبت از مینای دندان

با تغذیه سالم و مصرف میوه جات و سبزیجات و کاهش مصرف خوراکی های شیرین قندی و البته مسواک زدن مرتب دندان ها و صحیح مسواک زدن دندان ها و استفاده از خمیر دندان مناسب و حاوی فلوراید با توصیه پزشک و نکشیدن سیگار و دخانیات و جلوگیری از ساییده شدن دندان ها (دندان قروچه) و مراجعه منظم به دندانپزشکی می توان از آسیب دیدن مینای دندان جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید