علت درد ناگهانی لثه و دندان چیست؟

ممکن است برای برخی از افراد درد ناگهانی لثه و دندان پیش بیاید و ندانند علت این درد ناگهانی چیست. در کل می‌توان گفت بروز درد ناگهانی در لثه یا دندان از علائم رایج رشد کیست دندان محسوب می شود، البته توجه داشته باشید که در مواردی کیست های دندانی تا مدت ها بدون کوچکترین علائمی رشد می کنند و در بازه زمانی کوتاهی عوارض شان معلوم و مشخص می شود، پس برای اینکه از وجود کیست یا عدم وجود کیست در دهان تان مطلع شوید، لازم است برای چکاپ وضعیت دهان و دندان ها به دندانپزشکی مراجعه کنید. لازم است گفته شود که جهت پیشگیری از آسیب دیدن دندان ها و سلامت کلیه دهان نیاز است تا به صورت دوره ای نسبت به بررسی و چکاپ وضعیت دهان و دندان هایتان اقدام کنید.

اگر تاکنون شما متوجه درد های شدیدی در ناحیه دهان و لثه ها شده اید بهتر است برای بررسی موضوع به دندانپزشک مراجعه کنید، عدم توجه به چنین دردها و علائمی می تواند باعث بروز مشکلات شدید برای دندان هایتان بشود.

معمولا کیست های دهان دارای بافتی مانند کیسه می باشند که درون آن حاوی مواد جامد نرم یا مایع می‌باشد، البته در برخی موارد کیست ها متورم می باشند و درونشان را هوا تشکیل می دهد. کیست دهان در اطراف بافت های نرم دهان مانند لب ها یا لثه ها و یا درون استخوان فک و کنار دندان ها رشد می کنند، معمولاً خطر کیست متوجه ریشه دندان است و لازم است نسبت به درمان مشکل به موقع اقدام شود. در صورت عدم توجه به کیست ممکن است مشکلات جدی مانند نابودی دندان و لثه به وجود بیاید.

همانطور که در بالا اشاره شد کیست های دندانی در اطراف بافت های مختلف دندان ها رشد می کنند و معمولاً در ابتدای رشدشان بدونه عفونت هستند، مثلاً این رشد کیست می تواند در کنار ریشه دندان باشد، معمولا ماهیت التهابی کیسه های دندانی زمانی اتفاق می افتد که پالپ دندان دچار مشکل شده و رو به نابودی باشد. کیست دندان در چنین شرایطی و بعد از نابودی پالپ دندان دچار التهاب شدیدی شده و باعث فشار روی استخوان های اطراف دندانی که آسیب دیده است می شود و باعث تضعیف و صدمه زدن به استخوان فک و آسیب های جدی با لثه باعث نابودی لثه می‌شود. توصیه می‌شود برای رفع چنین مشکلاتی به یک دندانپزشکی خوب مراجعه شود.